
- Dit evenement is voorbij.
Emile ter Schegget en Tim Veldman
1 juni 2024 van 13:30 tot 14:30
‘Perle di Parma’ blokfluiten en klavecimbel

Programma
In het digitale tijdperk waarin we leven is het misschien moeilijk te geloven, maar wij zijn geïntrigeerd geraakt door een handschrift. Al vanaf de titelpagina nemen de woorden Sinfonie di varij autori je mee naar een andere wereld. Dit handschrift in de Biblioteca Nazionale Palatina in Parma in Italië was ooit eigendom van Paolo Parensi, evenals een collectie van werken voor blokfluit van Sammartini, Valentine and Barsanti. Dit boek bevat echter geen nette serie sonates, maar juist een bonte verzameling werken; van bewerkingen voor blokfluit van vioolsonates van Corelli, Albinoni en Vivaldi, tot unieke afschriften van composities van onbekendere meesters. Wie heeft er ooit gehoord van Ferronati of Drejer? Dit spannende repertoire laat zien dat niets onspeelbaar werd geacht voor de blokfluit en het ongepolijste karakter van het handschrift vraagt om een spontane en creatieve benadering. Emile ter Schegget (blokfluit) en Tim Veldman (klavecimbel) nemen u mee op een ontdekkingsreis naar het 18e eeuwse Parma.
Giacomo Ferronati (fl.1750)
Sonata V à Flauto solo, e Basso in F-groot
Largo – Allegro – Largo – Allegro
Domenico Maria Drejer (ca.1680 – ca.1740)
Sonata IV à Flauto solo, e Basso in a-klein
Allegro – Adagio – Giga
Anoniem
Divertimento di Camera per Due Flauti in F-groot
Allegro – Minuetto
Arcangelo Corelli (1653 – 1713)
Sonata a Flauto solo, e Basso in F-groot
Grave – Allegro – Adagio – Allegro – Adagio – Allegro
Giacomo Ferronati (fl.1750)
Sonata à Flauto solo, e Basso in g-klein (arrangement voor klavecimbel solo door Tim Veldman)
Adagio – Allegro
Robert Valentine (ca.1671 – 1747)
Sonata I in a-klein (Sinfonie di Roberto Valentini Inglese)
Adagio – Allegro – Largo – Vivace – Allegro
Francesco Barsanti (1690-1772)
Sonata II in C-groot (Sonate À Flauto, ò Violino solo Con Basso; Per Violone ò Cembalo)
Adagio – Allegro – Largo – Presto
Emile ter Schegget – blokfluiten
De muzikale opleiding van Nederlandse blokfluitist Emile ter Schegget begon toen hij op twaalfjarige leeftijd ging studeren bij Cécile Orsini aan het Conservatorium van Bordeaux in Zuid-Frankrijk. Dankzij die uitmuntende dynamische omgeving kon Emile in 2015 gaan studeren aan de prestigieuze Schola Cantorum Basiliensis bij Conrad Steinmann. Daar heeft hij zich ook kunnen verdiepen in middeleeuwse muziek en is hij begonnen met zanglessen. Aansluitend specialiseerde Emile zich op het Utrechtse Conservatorium bij Heiko ter Schegget, waar hij een bijzondere interesse heeft ontwikkeld voor originele instrumenten.
Emile houdt van het uitvoeren van muziek, van de middeleeuwen tot en met de hoogbarok periode en zelfs moderne muziek. Hij heeft de gelegenheid gehad om in geheel Europa op te treden: als solist en in kamermuziekensembles, alsook in renaissance consorten. In februari 2020 won hij de tweede prijs tijdens de Tel Aviv Recorder Festival. Tevens won hij een speciale prijs voor zijn interpretatie van een Israëlische compositie, begeleid door Nederlandse klavecinist Tim Veldman. Bij het Blockflötenfestival Nordhorn 2020 Competition werd hem ook de tweede prijs toegekend. Naast zijn carrière als uitvoerend musicus is Emile ook docent.
Tim Veldman – klavecimbel
Tim Veldman heeft muziek altijd op vele verschillende manieren benaderd. Van jongs af aan speelt hij blokfluit en later ook piano. Aanvankelijk studeert hij zowel blokfluit als piano aan het Utrechts Conservatorium, bij Heiko ter Schegget en Paolo Giacometti. Omdat de oude muziek steeds meer zijn aandacht begint op te eisen gaat hij klavecimbel studeren bij Siebe Henstra. Zodoende rondt hij zijn Bachelor of Music in 2014 af met twee hoofdvakken, blokfluit en klavecimbel. In hetzelfde jaar wordt hij toegelaten tot de Akademie für Alte Musik te Bremen, waar hij zijn klavecimbel Master behaalt bij Carsten Lohff en in 2017 zijn Master blokfluit afrondt bij Han Tol.
Tim houdt zich bezig met muziek van 1400 tot nu, met een voorliefde voor zestiende-eeuwse polyfonie en achttiende- eeuwse Empfindsamkeit. Naast uitvoerend musicus in binnen- en buitenland (met onder andere Les Talens Lyriques, Nieuwe Philharmonie Utrecht, Asambura Ensemble) is Tim ook docent en componist.