- Dit evenement is voorbij.
Alexander Consort: Dialoog – cantates
24 september 2022 van 13:30 tot 14:30
Robbert Muuse: Bas en Martha Bosch: Sopraan
Het Alexanderconsort
In februari 2008 werd het Alexanderconsort opgericht op initiatief van Dick Meijer en Elly Meijer-Klein. Het consort draagt de naam van de kerk waarin de cantate-concerten gegeven worden: de Oude- of St. Alexanderkerk te Bennekom. De musici zijn allen gespecialiseerd in de oude muziek en spelen op originele instrumenten of kopieën daarvan.
De koralen uit de cantates zullen in de Koepelkerk gezongen worden door de 2 solisten m.m.v. Ton Edelbroek en Saskia Hallenga.
Sopraan Martha Bosch
Sopraan Martha Bosch studeerde aan het Conservatorium van Amsterdam bij Hein Meens en Sasja Hunnego. Masterclasses volgde zij onder meer bij Margreet Honig, Johannette Zomer, Emma Kirkby, Nelly Miricioiu en Maarten Koningsberger. De jonge, heldere sopraan soleerde veelvuldig in de Matthäus Passion, Johannes Passion en Hohe Messe van Bach, Die Jahreszeiten van Haydn, Gloria van Vivaldi, Magnificat van Rutter, Requiem van Faure, Petit Messe Solennelle van Rossini, Requiem van Mozart, Ein Deutsches Requiem van Brahms en in diverse cantates van Bach en Telemann. Sinds december 2016 zingt Martha regelmatig als soliste bij Ton Koopman en het Amsterdam Baroque Orchestra Choir en met hen maakte ze een succesvol debuut op het Festival Bach in Leipzig 2018 met Bach Cantates.
Martha Bosch won het Prinses Christina Concours en debuteerde al op 17-jarige leeftijd bij de opera als Bastienne in Mozarts Bastien und Bastienne (Residentie Orkest, 2003). Zij vertolkte operarollen in Le Nozze di Figaro van Mozart (De Nederlandse Opera Academie, 2007), Les Aventures du Roi Pausole van Honegger (Opera Trionfo, 2008), Die Zauberflöte van Mozart (International Belcanto Academy, 2012), en Orfeo Underground van Monteverdi (Holland Opera, 2014).
Bariton Robbert Muuse
Bariton Robbert Muuse vertolkte als oratoriumsolist vele werken van J.S. Bach en zong repertoire van renaissance tot hedendaags. In concerten en opera’s werkte hij als solist met dirigenten als Ed Spanjaard, Reinbert de Leeuw, Jan Willem de Vriend, Valéry Gergiev, Christoph Poppen, Jos van Veldhoven, Paul Goodwin e.a. Hij zong tientallen operarollen. Oude muziek vormt een vast onderdeel van zijn repertoire. Zo was hij 10 jaar baroksolist in het Franse Ensemble Pierre Robert o.l.v. Frédéric Desenclos. In 2017 verschenen 2 CD’s met Passion Cantatas van Graupner, met ensemble Ex Tempore o.l.v. Florian Heyerick. Sinds 2002 is hij freelance werkzaam in het Nederlands Kamerkoor.
Liedrecitals gaf hij sinds 1994 met pianiste Micha van Weers , onder meer in het Concertgebouw in Amsterdam, in Stuttgart, Karlsruhe, Salzburg en Parijs. Kenmerkend in hun repertoire zijn bijzondere, maar onbekende liedwerken: Zo hebben zij een grote verzameling liederen opgebouwd van joodse componisten tot aan WOII. Zij maakten verschillende CD’s. Bij label Challenge Records brachten zij CD’s uit: “Alle Lust will Ewigkeit” met premiere-opnamen van liederen van Julius Röntgen, en “Songs of Quest and Inspiration” met veelal wereldpremière opnamen van liederen van Cyril Scott.
Robbert Muuse werd in Groot-Brittannië gecoacht door Gary Coward en Julius Drake; daarvoor studeerde hij Cum Laude af voor zang en opera bij Mya Besselink aan het Conservatorium van Maastricht, hij vervolgde zijn vocale studie bij Donald Litaker (Opernschule Karlsruhe), en studeerde samen met pianiste Micha van Weers Liedgestaltung bij Konrad Richter (Stuttgart) en Hartmut Höll (Mozarteum Salzburg).
Programma op 24 september 2022:
J.S. Bach: BWV 57 ‘Selig ist der Mann’
Corelli: Sonata da Chiesa a tre, opus 1 nr. XI (Rome 1681)
-Grave
-Allegro
-Adagio
-Allegro
J.S. Bach: BWV 32 ‘Liebster Jesu, mein Verlangen’
Programma toelichting
BWV 57 ‘Selig ist der Mann’
Zelden zette Bach het woord ‘cantate’ boven zijn stukken. De meeste cantates gaf hij eigenlijk sowieso geen titel. Deze wel, namelijk: ‘Concerto in dialogo’. En dat is eigenlijk een veel betere omschrijving dan onze term cantate. De term concert kennen we tegenwoordig vooral als naam voor een driedelig instrumentaal stuk met solist. In Bachs tijd werd deze term nog veel algemener gebruikt. Alle muziek waarin groepen tegenover elkaar stonden, kon concerto heten. En hier ging het dus om een concert in dialoog.
Er zijn twee ‘sprekers’: Anima -de menselijke ziel- en Jezus. Zoals zo vaak in de cantates van Bach, ziet ook hier de ziel verlangend uit naar de dood en de eenwording met de schepper. De ziel wordt danig beproefd. In het eerste recitatief wisselen de emoties elkaar in razend tempo af; opluchting, vrees en hoop passeren de revue boven avontuurlijke modulaties. Jezus biedt een stabiel baken en toont zijn betrokkenheid in een krachtige aria. Een vrolijke duet wordt ter afsluiting gevolgd door een intiem koraal.
BWV 32 ‘Liebster Jesu, mein Verlangen’
In deze even tere als tedere cantate gaat de ziel in dialoog met Jezus. De bijbehorende evangelietekst gaat over de twaalfjarige Jezus die aan zijn ouders ontsnapt en pas na enkele dagen wordt teruggevonden in de tempel. Hij blijkt in gesprek verwikkeld met wijze mannen.
In de eerste aria omklemmen de hobo en de sopraan elkaar in een even intense als droeve weeklacht. Je voelt de wanhoop, en het lijkt alsof Maria zelf aan het woord is. Maar we doen Bach tekort als we deze sopraanpartij alleen als personificatie van Maria zien. Haar zoektocht kan ook worden opgevat als metafoor voor de dolende ziel. Dat blijkt des te meer als het antwoord op haar vragen vervolgens niet komt van de kleine Jezus waar Maria naar op zoek was, maar van de volwassen Christus. Bach laat in diens lyrische aria een virtuoze vioolpartij Gods troost illustreren. Dan vinden Jezus en de ziel elkaar, wat door de sopraan wordt gevierd met een dankbaar arioso. Samen barsten ze uit in een opgelucht ‘Nun verschwinden alle Plagen’.
Bach goot dit stuk in de vorm van een bekende dans, een gavotte, waaraan de hobo en vooral de jubelende violen een stevige bijdrage leveren. Na deze ‘uitsmijter’ voegde Bach nog een waardig en bedachtzaam slotkoor toe.